21. lokakuuta 2012

Tunnustuksia

Minua on muistettu kahdella tunnustuksella. Iso kiitos kummallekin tunnustuksen antajalle!


Paula blogista Luen ja kirjoitan myönsi minulle Tsemppaava blogiystävä -tunnustuksen. Kiitos. Tämä tunnustus tuli juuri oikeaan aikaan. Omassa elämässä oli melkoisen vaikea aika meneillään ja muistaminen toi valoa päivään. Ilonpilkahduksen synkkään aikaan.

Varjelum blogista Olipa kerran kirjablogi muisti minua myös tunnustuksella. Kiitoksia myös sinulle!


Tunnustuksen säännöt: 
 
1. Kiitä tunnustuksen antajaa.
2. Jaa tunnustus kahdeksalle blogille.
3. Ilmoita blogin pitäjille tunnustuksesta.
4. Kerro kahdeksan satunnaista asiaa itsestäsi.

Koska tunnustukset ovat kiertäneet useimmat blogit joita luen, en tällä kertaa jaa tunnustuksia erityisesti kenellekään. Sen sijaan jaan ne kaikille seuraamilleni blogeille, sillä jokainen on tunnustuksensa ansainnut. 

Kirjablogin hengessä listaan kahdeksan kirjaa, jotka ovat tehneet minuun suuren vaikutuksen.

1. Taru sormusten herrasta (J.R.R. Tolkien) 
Tämä on ollut jo varhaisesta teini-iästä asti minun lempikirjani. Varmasti kirja, joka on vaikuttanut minuun eniten. Olen lukenut sen lukuisia kertoja, suomeksi, englanniksi ja kuunnellut myös äänikirjana. Enkä koskaan kyllästy Tolkienin luomaan maailmaan. Tämä kirja on varmasti vaikuttanut siihen, että olen lukenut paljon fantasiaa. 

2. Tuulen varjo (Carlos Ruiz Zafón)
Tämä on melko uusi tuttavuus minulle, mutta kirjan kieli jätti lähtemättömän vaikutuksen minuun. Uskon lukevani kirjan vielä moneen kertaan. 

3. Kuolemanportti-sarja (Margaret Weis, Tracy Hickman)
Fantasia-sarja, jonka olen lukenut useampaan kertaan. Kirjailijat ovat luoneet mielenkiintoisen maailman ja jännite päähenkilöiden välillä on kutkuttava. Henkilöt myös kehittyvät kirja kirjalta ja lopulta on armottoman koukussa heihin ja heidän suhteen kehittymiseen. 

4. Musta torni -sarja (Stephen King)
Teininä pidin tästä aivan valtavasti. Sittemmin koitin lukea sarjaa uudestaan enkä päässyt sen sisään enää ollenkaan. Tämä on siis tehnyt aikanaan minuun vaikutuksen, kuten moni muukin Kingin kirja, mutta näin kypsemmällä iällä ei toimikaan enää yhtä hyvin.

5. Ruohometsän kansa (Richard Adams)
Taasen kirja, jonka olen lukenut useamman kerran. Muistan nuoruuden vakkarikirjaston hyllynkin edelleen, jossa kirja oli. Viimeisimmästä lukukerrasta on aikaa, joten jossain kohdin haluan lukea kirjan uudelleen ja katsoa mitä siitä nykyisin ajattelen. Hajoaako kirjan taika?

6. Pendergast-kirjat (Lincoln Child & Douglas Preston)
Nämä ovat taasen uudempia tuttavuuksia. Olen lukenut kaikki suomennetut ja joitain vielä suomentamattomia. Päähenkilo Aloysius Pendergast on mielenkiintoinen ja jopa aavistuksen yliluonnollisen oloinen agentti. Ehdottomasti näiden kirjojen suola. 

7. Matkantekijä-sarja (Diana Gabaldon)
Hieman poikkeavaa genreä, mitä yleensä luen. Rakkautta, mutta myös jotain yliluonnollista aikamatkaamisen muodossa. Minun mieltä kutkuttaa tapahtumien sijoittuminen 1700-luvulle. Kirjan mukana voin kuvitella itse matkanneeni tästä ajasta aivan toisenlaiseen. 

8. Tuulen nimi (Patrick Rothfuss)
Hiljaittain lukemani kirja, joka kummittelee edelleen mielessä. Jatko-osa odottaa jo hyllyssä lukuvuoroaan, kiilaten taatusti monen kirjan ohi, jotka ovat hyllyssä kauemmin odottaneet. 

Listaa voisi jatkaa pidemmäksikin. Ja toisena päivänä joku kirja olisi saattanut jäädä ja toinen tulla tilalle. Mutta Taru sormusten herrasta pysyy :)

2 kommenttia:

  1. Mainitsemasi Kingin ja Gabaldonin sarjat löytyisivät minunkin listaltani. Minun kohdallani tuo loppulause kuuluisikin "Mutta Musta torni pysyy" :) Aion ottaa sen uusintalukuun kunhan Kingin (uudelleen)lukuprojektini on edennyt sopivaan vaiheeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minunkin on pakko kokeille tuota Mustaa tornia uudestaan. Jospa silloin oli aivan väärä aika lukea kyseistä kirjaa? Tuolla hyllyssä kirjat odottavat lukijaansa.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...